اهداف آموزش و تعلیم و تربیت در کودکان عقب مانده ذهنی 1- سازگاری اجتماعی و برقرار نمودن روابط مفید و موثر با دیگران: هدف از آموزش کودکان عقب مانده ذهنی برقراری رابطه مفید آنها با دیگران برای موفقیت در زندگی اجتماعی و پذیرش مسولیت متقابل و وظایف شغلی و حرفه ای است. آموزش کودکان استثنایی برای رابطه خوب بین آنها و دیگر افراد خانواده و جامعه، همکلاسی ها، مربیان، پزشک، کارشناسان و کارفرمایان از اهمیت والایی برخوردار است بطوری که در بهبود بهداشت روان همه آنها تأثیر بسزایی دارد. در تحقق بخشیدن به این هدف که نقش فوق العاده مهمی در زندگی موفق اجتماعی و شغلی افراد عقب مانده ذهنی دارد، افراد مرتبط با این کودکان رسالت و وظایف بسیار مهمی برعهده دارند. به افراد جامعه باید آموزش داده شود تا در برخورد با افراد کم توان ذهنی رابطه ای معقول و مورد سازش داشته باشند. عدم رعایت این نکته منجر به تحریک کردن افراد کم توان ذهنی می شوند و نوعی نابه هنجاری ایجاد می کند. 2- رسیدن به شایستگی شغلی و کفایت اقتصادی: یکی از مهم ترین بعدهای آموزش در این دسته از افراد توجه به بعد عملی است تا نظری. خواندن و نوشتن در این گونه کودکان بخاطر محدودیت ذهنی تا یک حد معین مورد لزوم است و در واقع بیشتر باید به آموزش مهارت های شغلی و حرفه ای توجه شود. این مسئله که این کودکان بتوانند توانایی حرفه ای تا پایان سن دبیرستان کسب نمایند، بسیار مهم است. 3- پذیرش مسئولیت اجتماعی: اولیا و مربیان محترم می بایست علی رغم نارسایی های ذهنی این کودکان، آنها را به مسئولیت فردی و اجتماعی خودشان آشنا سازند تا یاد بگیرند در مدرسه، خانواده و جامعه فردی موثر و کارآمد باشند و مسئولیتی را به عهده بگیرند. البته این انتظار و توانایی در حد متعادل باید باشد چرا که خداوند نیز انسان ها را به قدر توان و وسعشان مسئول می داند « ان الله لا یکلف نفسا الی وسعا به قدر وسع » 4- کشف توانایی ها و خود شناخت کودک: خودآگاهی و خودشناسی، خمیره اساسی سازگاری عاطفی و اجتماعی، پذیرش مسئولیت ها و شکوفایی توانایی ها و استعدادها است. راهی است مطئمن برای رسیدن به رستگاری و کمال. خودشناسی منجر به امیدواری، ایجاد علاقه و انگیزه مطلوب، حرکت آفرینی و پیشرفت مطلوب کودکان عقب مانده ذهنی می شود. عوامل موثر در یادگیری کودکان عقب مانده ذهنی: 1- رشد عاطفی و سازگاری اجتماعی 2- رشد ذهنی 3- ادراک 4- تمرین، تکرار و تقویت 5- علاقه و انگیزه 6- تمرکز حواس
|